Istra

26. Zlatni lav - Damir Zlatar Frey

Objavljeno: 05.06.2025.

Damir Zlatar Frey, osnivač i umjetnički direktor Međunarodnog festivala komornog teatra Zlatni lav, otkriva što donosi 26. izdanje koje se održava od 23. do 29. lipnja u Umagu, zašto je festival važan za lokalnu zajednicu i širu kulturnu scenu, ali i s čime se organizatori danas suočavaju.

Zlatni lav između umjetnosti i opstanka

Festival Zlatni lav kroz više od dva desetljeća izrastao je u važan kulturni događaj, no kako kaže Frey, organizacija postaje sve teža:

"Troškovi su porasli, javna sredstva ostala ista. Bez povećanja potpore, opstanak festivala dolazi u pitanje."

Unatoč tome, zahvaljujući malom, ali predanom timu na čelu s producentom Markom Ferenijem Freyem, festival i dalje nudi umjetnički vrhunski program. Frey ističe: "Zlatni lav nikad nije bio festival zabave. Njeguje misao, identitet i zajednicu."

Tko dolazi na festival?

Publiku očekuje raznolik i snažan program:

  • "I Cyrano i djevojčica" – predstava zagrebačkog Teatra Poco Loco o prihvaćanju sebe
  • "Ja, Tata" – emotivna monokomedija iz Trsta o roditeljstvu
  • "Ribe" – društvena kritika kapitalizma iz Pečuha
  • "Slovenska transverzala" – introspektivna izvedba Roka Kravanje
  • "Bili smo" – drama vinkovačkog kazališta o oprostu i ljubavi
  • "Indijanac hoće u Bronx" – brutalna slika rasizma iz koparskog kazališta
  • "Krijesnice" – umaška Koreodrama Histriana o traumama i djetinjstvu
  • "Svaka predstava zarezuje dublje od forme. Emocionalni zemljovid suvremenog čovjeka."

Selekcija i poruka

Tema ovogodišnjeg festivala je "Igra staklenih perli", inspirirana romanom Hermanna Hessea. Frey kaže:

"Festival je prostor za pitanja poput: što je znanje, ljepota, istina? Kazalište mora biti prostor slobode i unutarnje emancipacije."

Program uključuje i teme LGBTQ+ identiteta, mobinga, rasizma, mentalnog zdravlja i roditeljstva. Cilj je, kaže Frey, prikazati stvarnost u njenim najosjetljivijim i najkompleksnijim oblicima.

Lokalna scena i nove inicijative

Frey ističe važnost lokalne zajednice i pokretanja Dramskog studija Umag, gdje se mladi glumci obrazuju po metodama Labana, Kantora i Lecoqa:

"Radimo na razvoju glumačkog profila koji izlazi iz rutine državnih akademija. To je kazalište koje iscjeljuje."

Najavljuje i otvaranje Umaškog Malog kazališta u rujnu, koje će nuditi predstave tijekom cijele godine za publiku iz Umaga, Buja, Novigrada, ali i susjedne Slovenije.

Intelektualci, kazalište i odgovornost

Na pitanje o ulozi intelektualaca danas, Frey odgovara:

"Treba se igrati 'Igre staklenih perli' i prenositi je dalje. Intelektualac mora biti baklja u mraku."

Za eksperimentalno kazalište kaže da mu treba društvo koje razumije važnost kulture, a ne ono u kojem se umjetnost koristi za promociju političkih interesa:

"Državna umjetnost pod dirigentskom palicom politike – to nije umjetnost."

Novi roman i osobni stvaralački rad

Frey najavljuje svoj novi roman "Lorca kod: triptih o ljubavi i izdaji", koji izlazi sredinom ljeta u izdanju Frakture. Riječ je o fikcijskoj obradi smrti Federica Garcije Lorce i njegovih ljubavi, ali i o unutarnjoj borbi "drugačijih" ljudi kroz povijest.

Kazalište je, po Freyu, kao i "Igra staklenih perli" – mistično, zahtjevno i oslobađajuće. Umag je postao mjesto gdje se ta igra odvija javno, hrabro i bez kompromisa. Zlatni lav ostaje svjetionik umjetnosti u pograničnom prostoru koji traži smisao i pripadnost u vremenu zaborava.

Izvor: Glas Istre
Foto: Glas Istre, Damir Zlatar Frey (snimio Marko Fereni Frey); vizual 26. Zlatni lav, društvene mreže

Fotografije vezane uz objavu