Procjenjuje se da u Hrvatskoj živi oko 10.000 darovite djece. Međutim, osim izuzetaka poput udruga, škola i centara izvrsnosti koji pružaju podršku, većina te djece prepuštena je sama sebi. Nakon 33 godine, pravilnik za darovite učenike konačno se mijenja, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja najavljuje sustavniju brigu za njih, od predškolske dobi nadalje, izvještava HRT.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji Centar izvrsnosti već osam godina nudi potporu darovitim učenicima i njihovim nastavnicima.
"Prepoznali smo da redoviti školski sustav ne pruža dovoljno pažnje ovom području, pa smo pokrenuli program kao nadopunu postojećeg obrazovanja," izjavio je Tomislav Đonlić, pročelnik županijskog Upravnog odjela za prosvjetu.
Ravnatelj Centra izvrsnosti, Tomislav Zelić, ističe važnost generacijskog testiranja koje provode u 94 škole županije.
"Ključ nije samo identificirati darovite učenike, već im osigurati programe koji će razvijati njihov potencijal," rekao je Zelić. Svake subote u Centru se okuplja više od 400 učenika i 140 mentora.
Novi pravilnik uvodi timove za darovite
Prema novom pravilniku, stručni timovi će pratiti darovitu djecu od predškole do kraja srednje škole. Inicijative za identifikaciju darovitih moći će pokrenuti učitelji, roditelji ili stručni suradnici, dok će timovi preuzeti odgovornost za daljnje praćenje i podršku.
"Novost je da timovi za darovitu djecu preuzimaju sve obveze vezane za identifikaciju i praćenje tih učenika," pojasnio je Momir Karin iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Akceleracija ostaje ključna mogućnost
Pravilnik zadržava mogućnost akceleracije, odnosno preskakanja razreda, uz određene uvjete. Daroviti učenici mogu završiti dva razreda u jednoj školskoj godini polaganjem razrednih ispita. Bruno Šimleša, koji je nekada preskočio razred, prisjetio se kako je to iskustvo izgledalo.
"Društveno mi je bilo teško jer sam bio najmlađi, ali sam uživao u izazovnijem gradivu," rekao je Šimleša, dodajući da današnji učenici imaju više podrške kroz razne udruge.
Novi pravilnik trebao bi omogućiti bolje uvjete za razvoj darovite djece i prepoznati njihov potencijal u ranijoj dobi, čime bi se osigurao kontinuitet u podršci tijekom obrazovanja.
Izvor: Glas Istre