PROGRAM PREDSTAVLJANJA PROJEKTA "IgraČAonica zaviČajnosti" te znanstvene knjige „Raširila jela na daleko grane. Usmene pjesme Istre i Hrvatskog primorja u zrcalu današnjih zapisa i suvremene studentske recepcije“
Posjetiteljsko interpretacijski centar Kuća istarskih kaštela u Momjanu ‒ Casa dei castelli istriani di Momiano
14. studenoga 2025.
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli i Upravni odjel za kulturu i zavičajnost Istarske županije
U petak, 14. studenoga 2025., u Kući kaštela u Momjanu ‒ Casa dei castelli a Momiano, održan je cjelodnevni kulturni, znanstveni i stručni program u kojem su predstavljena dva projekta, odnosno dva ostvarena oblika njegovanja usmene zavičajne baštine Istre i Hrvatskoga primorja, i to na visokoškolskoj razini.
Naime, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli u ak. 2024./2025. godini i službeno se uključio u Projekt Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije sa svojim visokoškolskim projektom „IgraČAonica zaviČAjnosti“. Tako se nakon dosadašnje implementacije zavičajnih projekata u odgojno-obrazovnim ustanovama, od rane i predškolske dobi do srednjoškolske populacije na području Istarske županije, a koji traje od 2013. godine, sada uključuje i visokoškolska razina čime su sve odgojno-obrazovne razine uključene u ovaj značajan regionalni program i proces. Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti obrazuje buduće odgojitelje i učitelje razredne nastave i od temeljne je važnosti da se studenti, kao budući odgojitelji i učitelji upoznaju sa zavičajnom baštinom tijekom studiranja kako bi i kasnije mogli, voljeli i željeli isto prenositi budućim generacijama. Fakultet slijedi zasade Pedagoške akademije koju je 1961. godine osnovao znameniti istarski pedagog Tone Peruško koji je uveo Zavičajnu nastavu u visokoškolski program. I u dosadašnjem nastavničkom, stručnom i znanstvenom radu profesori Fakulteta su marljivo i kreativno njegovali zavičajnost u nastavi, a u ovome najnovijemu obliku, koji je i službeno dijelom Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije ostvarene su različite zavičajne teme u pojedinim kolegijima koji su grupirani po centrima (područjima).
Na početku programa svoj je pozdravni govor održao pročelnik Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije ‒ Vladimir Torbica, prof. koji je ukratko predstavio višegodišnje djelovanje Projekta Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije te istaknuo važnost uključivanje i visokoškolske razine u taj višeslojan projekt. Zatim se prisutnima obratila dekanica Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli prof. dr. sc. Ivana Paula Gortan-Carlin koja je prikazala pojedine aspekte njegovanja zavičajnosti na Fakultetu te se osobito zahvalila Istarskoj županiji - Regione Istriana, Upravnom odjelu za kulturu i zavičajnost - Assessorato cultura e territorialità, na financiranju ovoga projekta, naziva IgraČAonica zaviČAjnosti.
Zatim je taj projekt u prvom dijelu programa u Momjanu i predstavljen i to kroz rezultate triju njegovih centara:
Studentice su predstavile svoje vrlo kreativne video-uratke kojima se stvaralački osmislile i prikazale pojedine istarske tradicijske igre. Pri tome im je glavni izvor bila vrlo uspješna knjiga Ala šu, gremo se igrat koja je objavljena 2024. godine, a čije su autorice tri prethodno spomenute profesorice. Uz video projekcije, studentice su se publici obratile i uživo te se pred mnogobrojnom publikom i predstavile. Sve to na nekom od idioma čakavskog narječja u Istri što je dodatno oplemenilo cijeli program. Za iznimnu kvalitetu prikazanih video-ostvaraja zaslužan je vanjski suradnik na Fakultetu i suradnik na spomenutu projektu, Igor Dobrača, prof. koji je bio zadužen za taj aspekt projekta.
U drugom dijelu programa predstavljen je i slijedeći oblik njegovanja zavičajnosti na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti, a to je upravo objavljena znanstvena knjiga „Raširila jela na daleko grane. Usmene pjesme Istre i Hrvatskog primorja u zrcalu današnjih zapisa i suvremene studentske recepcije“ čija je autorica prof. dr. sc. Vjekoslava Jurdana. Knjigu je, ove 2025. godine objavilo Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, odnosno Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, a recenziralo ju je čak četvero stručnjaka s različitih visokoškolskih ustanova u Republici Hrvatskoj.
Polazeći od fenomena hrvatske usmene književnosti Istre i Hrvatskog primorja te teorije recepcije u književnom odgoju i obrazovanju u kojoj se na književni tekst gleda kao poruku, autorica ove knjige propituje poziciju književnog odgoja u predškolskom razdoblju (metodika književnog odgoja i obrazovanja predškolske dobi) u području njegovanja USMENE ZAVIČAJNE BAŠTINE. To je znanstveno i stručno vrlo relevantno, ali nedovoljno istraženo područje. U tom okviru autorica postavlja problemsko pitanje: Kako biti uspješan odgojitelj (i) učitelj na području njegovanja usmene zavičajne baštine u književnom odgoju i obrazovanju?
Glavni dio knjige prikazuje niz strategija kojima bi se realizirala interakcija djeteta i usmenog zavičajnog književnoumjetničkog teksta, u prvom redu vođenih mogućnostima, afinitetima i karakterom djeteta. No, na početku autorica daje stručni i znanstveni opis odabrane sakupljene usmene građe te njezino kontekstualiziranje u složeni fenomen hrvatske usmene književnosti, posebice na području Istre, Kvarnera, Hrvatskog primorja i otoka.
Nakon toga, prikazuje se u knjizi rad sa studenticama koje su dobile zadatak da proučenu usmenoknjiževnu građu prikažu u nekom od računalnih oblika, vizualnih tehnika. Njihove kreativne opservacije su prikazane u drugom dijelu knjige (udžbenika). U posljednjem dijelu knjige prikazani su studentski osvrti na odabrane zavičajne usmene pjesme, uz njihove prijedloge za rad s djecom, odnosno uspješne interakcije djeteta s književnoumjetničkim tekstom.
Uz minucioznu znanstvenu analizu i interpretaciju usmenoknjiževne građe koje nudi autorica udžbenika, posebna zanimljivost i vrijednost udžbenika su kreativne opservacije studenata sakupljene zavičajne usmene građe, s obzirom na prostornu različitost iz koje studenti dolaze, ali i na vremensku distancu koja ih dijeli od usmenoknjiževnog kazivanja (zapisa).
U promociji knjige sudjelovala je i dekanica Fakulteta prof. dr. sc. Ivana Paula Gortan-Carlin, koja jei jedna od recenzentica knjige kao stručnjakinja u muzikološkom području. Stoga je istakla prikazani glazbeni sloj prikupljene i objavljene usmenoknjiževne građe u knjizi. K tomu je izvela tri pjesme u tradicionalnom načinu pjevanja iz ove knjige što je nazočna publika vrlo toplo pozdravila.
Zatim je o knjizi govorila i njezina urednica prof. dr. sc. Maja Ružić koja je prikazala strukturu i koncept knjige, te inovativni metodološki postupak koji autorica knjige usustavljuje čime je ova knjiga zapravo prvi udžbenik takve vrste u području njegovanja usmene zavičajne baštine u Istri i Hrvatskom primorju.
Susret je završio u radosnom i kreativnom ozračju stvarajući nadahnuće za slijedeće takve projekte i nastavak vrijednog i kontinuiranog rada profesora na Fakultetu u kreativnom radu sa studentima. Tomu će zacijelo pridonijeti i podrška Istarske županije te valja pohvaliti i službeno uključenje visokoškolske razine u višegodišnji Projekt Institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije